صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
اقتصادی
اجتماعی
هنر و اندیشه
محله خبر
اختصاصی جهانی پرس
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
پيوندها

یکصدو بیست و چهارمین نشست ادبی قلم برگزار شد

کانون ادبی قلم یکصد و بیست و چهارمین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۱۵ شهریورماه برگزار کرد.

به گزارش جهانی خبر از روابط عمومی فرهنگسرای کار و تعاون، یکصد و بیست و چهارمین برنامه از سلسله نشست های ادبی قلم ، با حضور اعضای کانون، شاعران وعلاقمندان به حوزه ادبیات به نقدو بررسی شعر آیینی در فرهنگسرای کار و تعاون برگزار شد.

در این برنامه احمدعلیخانی دبیر انجمن ادبی قلم ،کارشناس، شاعر وپژوهشگر ادبی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان به معرفی شعرآیینی پرداخت و گفت : شعرآیینی شعریست که شاعر در ارتباط با مضامین و مفاهیم و موضوعات مذهبی و یا درباره شخصیت و سیره بزرگان دین شعر می سراید. و مخاطب را به وادی شور وعاطفه و احساس و اندیشه می کشاند و البته خودش می تواند انواع مختلفی رو شامل شود.

وی گفت: در حقیقت هر مقوله ی شعری که صبغه ی دینی داشته باشد و متأثر از آموزه های اسلامی باشد، در قلمرو شعر آیینی قرار می گیرد.

علیخانی گفت:  اغلب آثار فاخر و ماندگار شعر فارسی، صبغه ی آیینی دارد و در قلمرو شعر آیینی قرار می گیرد. وانواع آن شامل: شعر توحیدی، نیاشی و عرفانی، شعر اخلاقی و پندی، اجتماعی، مقاومت، بیداری و دفاع مقدس و شعر ولایی   است. که در گونه ی دوم، شاعر به رهایی انسان از اسارت دشمنان درونی، یعنی شیطان و نفس و هواهای نفسانی، و نیز رهایی انسان از بند دشمنان بیرونی، مانند قدرت های سلطه گر و خودکامه و استعماری می پردازد و با به کار بستن آن هاست که انسان به رهایی می رسد و از آن جا که دست او را می گیرد و از خاک به افلاک می کشاند، در مقوله ی ماورایی به شمار می آید.

این پژوهشگر ادبی گفت: شعر ولایی به لحاظ موضوعی، اختصاص به خاندان عصمت و طهارت دارد و سخنان، سیره ی اخلاقی و فضای وجودی آنان در «شعر ولایی» بازتاب درخوری پیدا می کند.

وی در ادامه افزود : برای شعر ولایی می توان زیرمجموعه هایی درنظر گرفت، که مهم ترین آن ها عبارتند از: نبوی، علوی، فاطمی، عاشورایی، رضوی و شعر مهدوی.

دبیر انجمن ادبی قلم گفت:  با بررسی آثار برجامانده ازموضوعات یاد شده، درخواهیم یافت که مقوله ی مرثیه در تمامی زیرمجموعه های شعر ولایی به جز شعر مهدوی حضور دارد و مقوله ی منقبت در همه آن ها ساری و جاری می باشد.

وی همچنین گفت: با این نگرش تازه و تفاوت میدان دید، در می یابیم که مقوله های منقبت و مرثیه تنها در بخشی از «شعر ولایی» حضور دارد، و ابعاد موضوعی گسترده ای چون: بعثت، معراج، نزول قرآن، غزوات، غدیر، حکومت علوی، مبانی ارزشی فرهنگ عاشورا و... وجود دارد که می تواند فاقد جنبه های سوگواری، و مبتنی بر مؤلفه های ارزشی باشد.

علیخانی در پایان یادآور شد: فرم و ساختار(قالب) موضوعات آیینی در سروده های کهن، اغلب در چارچوب مثنوی، قطعه، ترکیب بند، ترجیع بند می باشد و به کمتر سروده ای برمی خوریم که در قالب غزل باشد. این در حالی است که در شعر معاصر، علاوه بر بهره مندی شاعران از قالب های نو «نیمایی، سپید و...» قالب غزل نیز مفاهیم شعر آیینی فارسی را احاطه کرده است. رباعی، مثنوی و غزل- مثنوی نیز از دیگر قالب هایی است که شاعران معاصر در سروده های آیینی خود از آن استفاده می کنند.

  درپایان شاعران حاضر در جلسه  با توجه به موضوع  مورد بحث  به ارائه نظرات خود پرداختند.

شناسنامه


کدخبر: ۲۰۰۴۱۹
تاریخ: ۱۳۹۷/۶/۱۷     ساعت: ۲۰ : ۱۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: هنر و اندیشه       زیرسرویس: هنر و اندیشه
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ آبان
  • ٤ ربيع الاول ١٤٤٠
  • Nov 13 2018